Chiny-Afryka: gazeta „China Daily” rozpoczęła wydawanie edycji afrykańskiej

20.12.2012. Wiodąca państwowa chińska gazeta, „China Daily” będzie wydawana w wersji afrykańskiej. Redaktor naczelny Zhu Ling powiedział, że zadaniem gazety będzie wyjaśnianie coraz bardziej skomplikowanych relacji chińsko-afrykańskich.

 

Zhu Ling oświadczył również, że współpraca pomiędzy Chinami i kontynentem afrykańskim jest jedną z najważniejszych relacji współczesnego świata. Stosunki chińsko-afrykańskie nie zawsze są zrozumiałe nawet dla samych Chińczyków i mieszkańców krajów afrykańskich. „China Daily” w nowym wydaniu ma pomóc w zrozumieniu obu kultur, będzie zatem przedstawiać nie tylko najważniejsze przejawy chińskiego zaangażowania na kontynencie afrykańskim, ale także działania Afrykanów podejmowane w Chinach.

 

Chiński ambasador w Kenii, Liu Guangyan, powiedział, że afrykańskie wydanie gazety przyczyni się do wzmocnienia przyjaźni i współpracy pomiędzy Chińczykami i Afrykanami. Przewodnicząca Unii Afrykańskiej, Nkosazana Dlamini-Zuma, pogratulowała „China Daily” rozpoczęcia wydawania afrykańskiej edycji. Jej zdaniem jest to dowód na serdeczne i świetne relacje chińsko-afrykańskie, które przeszły już kilka etapów ewolucji.

 

Afrykańska edycja „China Daily”  ma być publikowana jako tygodnik w języku angielskim. Gazeta ma być dystrybuowana na całym kontynencie i będzie dostępna będzie również w formacie elektronicznym. Biura główne gazety mają się znajdować w Nairobi (Kenia) i w Johannesburgu (RPA). Znaczna część zawartości tygodnika ma się składać z artykułów pisanych przez dziennikarzy niezależnych. „China Daily” sprzedawane jest obecnie w liczbie ok. 250 tys. kopii dziennie w Chinach. W wersji tygodnika wydawanej w Ameryce sprzedawane jest ok. 170 tys. kopii, a w Europie ok. 150 tys. Jeśli chodzi o Afrykę, to wstępną liczbę kopii szacuje się na ok. 10 tys.  

 

Chińskie media są obecne w Afryce już od dłuższego czasu. W Kenii gazety państwowe dołączają kopie artykułów z chińskiej agencji państwowej Xinhua. W zeszłym roku, Xinhua podpisała umowę z jedną z głównych gazet kenijskich, The Daily Nation. Na kontynencie afrykańskim można także odbierać programy chińskiej telewizji CCTV (China Central Television) oraz audycje China Radio International. Więcej na temat ekspansji chińskich mediów tutaj.

 

Zachodnie media, blogi internetowe czy też media społeczne dostarczają raczej negatywnego obrazu chińskiej obecności na kontynencie afrykańskim. Chińskie zaangażowanie w Afryce przedstawiane jest najczęściej w kontekście neokolonializmu, „inwazji”, poszukiwania zasobów naturalnych czy też grabieży ziemi pod uprawy. Zastanowić się należy czy „China Daily” zmieni ten negatywny obraz relacji chińsko-afrykańskich i czy nie będzie dostarczać kolejnej, jednostronnej perspektywy, tym razem chińskiej. Trzeba bowiem pamiętać, że Chiny plasują się bardzo nisko w międzynarodowym indeksie Freedom of Information 2011-2012. Tymczasem zastępca redaktora naczelnego “China Daily”, Gao Anming, twierdzi, że gazeta, mimo że jest państwowa to jednak posiada własną politykę wydawniczą, a członkowie zarządu nie są urzędnikami rządowymi. Co więcej, „China Daily” publikuje czasami artykuły krytykujące niektóre działania rządu, wskazując jednocześnie, jakie środki mogłyby być podjęte, aby poprawić sytuację.

 

Na podstawie: nation.co.ke, blogs.ft.com, guardian.co.uk, chinadaily.com.cn

Zdjęcie za: chinadaily.com.cn

 

Monika Różalska